Inspirujte se v Něměcku
Výstavba nové čtvrti ve Freiburgu
Město Freiburg má silnou „ekologickou“ vizi a v závislosti na ní má stanoveno několik stěžejních cílů, od nichž se pak odvíjí všechna další opatření. Těmito cíli jsou především závazek snížit do roku 2030 emise CO2 o 30 % a zvýšit podíl energie z obnovitelných zdrojů do roku 2010 na 10 %. Tyto cíle jsou navíc podpořeny odbornými studiemi. Dalším nutným předpokladem je motivace občanů a jejich aktivní zapojení do ekologické politiky města.
Čtvrť Vauban je příkladem plánování a budování nových zastavěných území v souladu s myšlenkami udržitelného rozvoje. Čtvrť byla založena na místě bývalých francouzských kasáren v roce 1992 a dokončena v roce 2006, v současné době zde bydlí přes 5000 obyvatel. Nachází se v jižní části města, pouze 3 km od centra, a blízko Schönbergu. Projekt si kladl za cíl vybudovat modelovou čtvrť splňující vysoké ekologické, ekonomické kulturní a sociální standardy. A jak v praxi tyto standardy vypadají?
Územně-plánovací koncept
· Návrh území byl od začátku konzultován s veřejností.
· Částečně bylo využita řada původních staveb (kasáren).
· Ve čtvrti bylo vytvořeno 5 veřejných „zelených“ prostranství.
· Maximální výška domů byla stanovena na 15 m (čtyři patra).
©MAS Moravský kras
· Při stavbě domů bylo doporučeno využití zelené střechy.
· Ve čtvrti se nachází cenově dostupné byty s malými zahrádkami pro mladé páry (nejmenší zahrádka je 100 m2).
· Jednotlivé ekologické aspekty byly individuálně zaneseny do kupních smluv. Nebyla ale regulována barva ani další designové aspekty výstavby. V současné době se ve Vaubanu nachází 80 různých architektonických konceptů.
· Ve čtvrti je integrována řada malých obchůdků (namísto jednoho hypermarketu).
· Ve čtvrti se systematicky sbírá a odvádí dešťová voda, která se dále využívá např. pro zavlažování zelených prostranství.
· Velká část domů (řádově 40 % obytných jednotek) byla postavena v rámci tzv. Baugruppen (občanských stavebních skupin). Jedná se o dosud ojedinělý koncept, kdy je vyloučen soukromý sektor a stavbu provádí společně přímo budoucí obyvatelé. Výhodou je až 25 % úspora nákladů, a tedy větší cenová dostupnost bydlení.
· Byly vystavěny 3 typy domů – soukromé, k pronájmu (15%) a sociální bydlení. Při přípravě plánu se počítalo i s ochranou přírody – designéři museli počítat s využití (zachováním) 70 let starých stromů z původního vojenského prostoru.
Energetický koncept
- Všechny domy jsou postaveny minimálně jako nízkoenergetické (dosahují energetické spotřeby max. 65 kWh/m2).
- Více než 100 obytných jednotek je postaveno v pasivním standardu (méně než 15 kWh/m2/rok).
· Ve čtvrti se nachází „sluneční vesnice“ s 50 energeticky plusovými domy (produkují více energie než spotřebují).
- Široce rozšířené jsou instalace solárních článků a kolektorů (jejich použití je podporováno dotací).
· Hlavním zdrojem energie je centrální kotelna na dřevní štěpku (elektřina je zdrojem jen pro 10% obyvatel).
Na střechu společné garáže byly umístěny solární panely.
Podle údajů Öko-Institutu, největší německé nevládní organizace pro poradenství v oblasti ekologie a úspor energie (se sídlem ve Freiburgu), dosahují roční úspory energie ve Vaubanu hodnoty 28 GJ a ušetřené emise CO2 činí 2100 tun ročně.
Dopravní koncept
· Ve čtvrti najdeme zcela „bezautová“ území, případně pouze „parking-free“ území, kde mohou auta stát maximálně 30 minut – např. pro vyložení nákupu. Větší parkovací místa jsou na okraji čtvrti.
©MAS Moravský kras
· Zhruba 40 % domácností souhlasilo, že si auto ani nepořídí.
· V oblasti funguje i tzv. sdílení aut .
· Ve čtvrti byly zbudovány úzké ulice, nejsou zde ani soukromé, ani veřejná parkoviště. Rychlost je omezena na 50 km/h.
· Hromadná doprava (autobus, tramvaj) je dostupná při okrajích čtvrti. Byly zřízeny veřejné garáže (18 000 EUR/parkovací místo + měsíční poplatky za úklid).
· Veřejná prostranství musí být minimálně 4 m široké (včetně odvodňovacích příkopů a stromů) tak, aby tvořili bezpečné místo pro děti.
Na ulicích je dostatek prostoru pro bezpečné dětské hry.
©MAS Moravský kras
V území jsou plně integrované cyklostezky.
©MAS Moravský kras
V Německu připadá průměrně na 1000 obyvatel 500 automobilů. Ve Freiburgu je tento průměr nižší – 423 automobilů na 1000 obyvatel, zatímco ve Vaubanu dosáhli těmito opatřeními pouze 200 automobilům na 1000 obyvatel.
Plán čtvrti
____________________________________________________________________________________________
Zpracováno na základě exkurze za příklady dobré praxe v rámci mezinárodního projektu INTENSE (Od Estonska po Chorvatsko: Inteligentní opatření na úsporu energie ve veřejné bytové výstavbě ve střední a východní Evropě“). Cílem projektu INTENSE je přinést zkušenosti s inteligentními opatřeními pro úspory energie ze zemí "staré" EU do nových členských zemích a asociovaných zemí ve střední a východní Evropě. Projekt je implementován 28 partnery (multiplikátory, municipalitami a experty) ve 12 zemích. INTENSE chce ovlivnit bytovou výstavbu na legislativní, technické a plánovací úrovni, a též na úrovni spotřebitelského chování.
V projektu je za Česku republiku zapojena MAS Moravský kras. Díky projektu vzniká komplexní sada manuálů, osvětových materiálů a scénářů školení. Díky MAS Moravský kras vzrůstá v Jihomoravském kraji povědomí veřejnosti o úsporách energie. MAS pořádá vzdělávací akce, vydává publikace, informuje v médiích a na internetu. Zástupci MAS Moravský kras o.s. se díky projektu též kontaktují s různými organizacemi v oblasti úspor energie z celé střední a východní Evropy.