Kras - naše společné dědictví
Projekt propagací málo známého kulturního dědictví rozvíjí bohatství a identitu středoevropských krasových oblastí. Aktivně oslovuje zatím pasivní potenciální návštěvníky regionů pomocí vysoce účinného nástroje komunikace filmu a webových prezentací. Další aktivitou projektu jsou vzdělávací akce zaměřené na reálné potřeby území a využívající místní odborné kapacity a společné festivaly kulturního dědictví krasu. Inovativním prvkem projektu je společný marketing kulturního dědictví krasových oblastí, který má potenciál postupného rozvoje tohoto modelu i do jiných evropských krasových oblastí v navazujících projektech a aktivitách.Spolupracující MAS:
- MAS Moravský kras o.s.
- Občianské združenie KRAS
Projekt byl připraven na základě intenzivní spolupráce obou partnerů. Na společných setkáních byly diskutovány možnosti spolupráce při propagaci regionů, které spojují dva hlavní rozvojové potenciály: blízkost velkých měst (Brno a Košice) a dále existence v evropském měřítku unikátních krasových jevů, zachovalé přírody a dosud opomíjeného kulturního dědictví krasu.
Nedostatečně využitý potenciál představuje hlavně kulturní dědictví spojené s krasem. Proto v rámci projektu se bude mapovat historické a kulturní dědictví v obou územích a dalšími aktivitami bude jeho propagace s návazností na oživení cestovního ruchu. Obě krasové území, které díky jeskyním přitahují návštěvníky (např. jen do 5 přístupných jeskyní Moravského krasu se v roce 2010 prodalo 395 tis. vstupenek), musí nabídnout i další možnosti, aby návštěvník zůstal delší dobu na jejich území a nejen 2-3 hodiny které je třeba na návštěvu jeskyní. Snahou obou místních akčních skupin je prohloubit vnímání krasu nejen jako místa s unikátními jeskyněmi, ale i místa s bohatou nabídkou aktivit a zajímavých míst spojených s kulturním dědictvím. Součástí projektu budou vzdělávací akce (využití kulturního dědictví v cestovním ruchu) a meziregionální vzájemná propagace v partnerských regionech.
Cíle projektu:
- Zmapováním a propagací kulturního dědictví krasu zvýšit atraktivitu území MAS.
- Zlepšením poznání kulturního dědictví a vzděláváním místních aktérů v oblasti cestovního ruchu zvýšit šance na ekonomické využití potenciálů kulturního dědictví.
- Podpořit a rozvíjet podnikání a venkovský cestovní ruch na území MAS zlepšením propagace kulturních zdrojů.
- Vytvořit a rozvíjet nový společný silný image regionů v sektoru cestovního ruchu
Výstupy projektu:
- Společná studie marketingu kulturního dědictví krasu
- Filmový průvodce po objektech a prvcích kulturního dědictví krasu
- Webová flash prezentace Kras – naše společné dědictví se všemi díly průvodce
- Informační leták Kras-naše společné dědictví
- Festival Kras – naše společné dědictví 2012
- Festival Kras – naše společné dědictví 2013
- Seminář Archeologické a historické památky v krasu a tvorba produktů venkovského cestovního ruchu
- Seminář Regionální gastronomie v krasu a tvorba produktů venkovského cestovního ruchu